ZOEKRESULTATEN
8 items gevonden voor ""
- Iedereen is welkom! Maar is er voor iedereen altijd toegang...?
Door het gehele land worden activiteiten georganiseerd; elke stad en plaats heeft zijn eigen activiteitenprogramma waaronder veel muziekfestiviteiten. Een evenement met vooraf gekochte tickets is ingericht op het max. aantal verkochte tickets. Capaciteiten van bijv. entree, horeca, sanitair en publieksoppervlakte zijn in balans gebracht met het aantal bezoekers. Dit is anders bij 'vrij toegankelijke' evenementen waar geen ticket benodigd is. Een zogenaamd 'non-ticket event'. Hierbij is het vaak gissen naar het aantal bezoekers. Zowel over de gehele dag verdeeld, alsmede op het piekmoment. Deze vrij toegankelijke evenementen leveren wat specifieke vraagstukken op m.b.t. het crowd management. Wie komen er nu eigenlijk en waar komen ze vandaan? Er is tenslotte geen duidelijk bezoekersprofiel uit bijvoorbeeld de ticketverkoop. Wordt er veel (alcohol) gedronken? De drukte bij horeca en op sanitair is moeilijk in te schatten. Hoe laat komen ze dan en hoe lang blijven ze? Er is geen duidelijk in- en uitstroomprofiel. Hoeveel mensen komen er op af? Dit kan sterk af hangen van de weersomstandigheden en programmering. Bij een binnenstedelijk evenement is er soms geen duidelijke scheiding tussen passanten en bezoekers. Ook is de verdeling van publieke (overheid) en private (organisator) verantwoordelijkheden niet altijd duidelijk. Deze belangrijke gegevens zijn doorgaans vooraf niet bekend en levert wat (extra) aandachtspunten, denkwerk en afstemming op. Gelukkig hoeft een organisator of overheid niet geheel in het duister te tasten. Er is veel nuttige informatie te destilleren uit bijv. voorgaande edities, de programmering, andere (soortgelijke) dorpen of steden en andere openbare evenementen op die specifieke locatie. Een flink aandachtspunt is echter wel het scenario 'overcrowding'. Wat als er meer bezoekers komen dan er veilig gefaciliteerd kunnen worden? Als je in staat bent om de bezoekerscapaciteit goed en tijdig te monitoren, te duiden en hierover te besluiten, ben je al goed op weg. Als dit wordt opgevolgd met communicatie richting de (teleurgestelde) bezoekers met een duidelijk handelingsperspectief, ben je regie aan het voeren. Als dit wordt afgemaakt met de juiste materialen (o.a. deugdelijk hekwerk), goed geïnstrueerde servicegerichte medewerkers voor de (be)geleiding van bezoekers; job well done! Op 4 mei herdenken we de oorlogsslachtoffers en zijn we 2 minuten stil. In de nacht van 4 op 5 mei, wordt traditiegetrouw op het 5 Mei Plein in Wageningen het Bevrijdingsvuur ontstoken door de minister-president, het officiële startsein van de bevrijdingsfestiviteiten. We wensen eenieder die zich bezig houdt met de veiligheid van de festiviteiten veel succes! Waar ben jij op 5 mei te vinden?
- Workshops bij Veiligheidsregio's
Op 31 oktober 2023 zijn Gerard van Duykeren en Ruud van Buren naar de brandweerkazerne in Vlaardingen afgereisd om een workshop te geven over Evenementenveiligheid, Risicoanalyse & Beheersing, Crowd Management in de praktijk en Publiek-Private samenwerking bij opschaling. In de ruimte waren diverse afgevaardigden van de veiligheidsregio’s Rotterdam-Rijnmond, Haaglanden, Hollands Midden en Zuid-Holland Zuid. Het was een interessante sessie om vanuit het perspectief van evenementen medewerkers van de verschillende veiligheidsregio’s mee te nemen in de wereld van evenementenveiligheid.
- Voorbereiding op The Passion in Zeist
Bezint eer ge begint Is een zin die de voorbereiding op The Passion in vier woorden omschrijft. De live uitzending is van korte duur, des te uitgebreider moeten de voorbereidingen zijn. Dit werd afgelopen week weer bevestigd bij de tabletop oefening die de gemeente Zeist organiseerde. Onder leiding van het COT werden verschillende scenario’s besproken en dat zorgde voor effectieve afstemming. Wie is wanneer aan zet? Is dit de taak van de beveiliging, of juist de politie, of misschien wel het SGBO? Waar liggen de bevoegdheden? Een ding is zeker; de publieke en private partijen weten elkaar nu nog beter te vinden, hetgeen cruciaal is voor een soepele veiligheidsoperatie. Vanuit Crowd Care is Malik Sanders verantwoordelijk voor de operationele veiligheidszaken. Daniël Pardijs schuift aan vanuit de rol van crisismanager. Hij is de schakel tussen het media productiebedrijf Mediawater, de overheid en de uitvoering op het evenemententerrein. Op 28 maart werken alle stakeholders vanuit een eigen rol en verantwoordelijkheid maar allemaal met eenzelfde doelstelling; een veilig evenement.
- 2 of 4 mensen per vierkante meter, wat maakt het uit?
Een vraag die bij de organisatie van een evenement vaak wordt gesteld. Het maakt zeker uit hoeveel mensen per vierkante meter staan. Om een aantal te bepalen wordt een risicoanalyse gemaakt. Bij de risico inschatting wordt rekening gehouden met de terreinindeling, de barrierconstructie en de te verwachten weersomstandigheden. Deze onderwerpen kwamen allemaal aan bod bij de eerste Basiscursus Evenementenveiligheid. Een driedaagse cursus waarbij onderwerpen voorbij kwamen zoals hoe maak je een risicoanalyse voor een evenement, waar moet je rekening mee houden met risicovolle weersomstandigheden en wie zitten er nu eigenlijk in een crisismanagementteam. Het gevoel van hoe is het om met steeds meer mensen per vierkante meter te staan is hierin cruciaal. Dit voegt een beleving toe om bewustwording te creëren dat we het hebben over mensen en niet alleen over cijfers. Ben jij nieuwsgierig en wil je meer leren over onder andere crowd management, het maken van risicoanalyses en het effect van risicovolle weersomstandigheden? Klik dan snel op de link hieronder.
- D-Day in Zeist: The Passion
ZEIST Het is D-day in de meldkamer van The Passion van Zeist. Er is maandenlang toegewerkt naar deze dag en iedereen is voorbereid op het onbekende, het onverwachte. De dames van communicatie Zeist kijken gespannen naar de monitor van het interne-signaal van de tv-uitzending. De klok slaat 17.00 uur, de generale repetitie voor de grote live-uitzending begint. "Als het goed is, heb ik weinig te doen." We bevinden ons niet in de tv-regiekamer maar in een speciaal gebouwde meldkamer in het gemeentehuis. Ook hier komen camerabeelden van het evenemententerrein binnen, maar deze registreren niet de artiesten maar de omgeving en het publiek, dat overigens nog afwezig is. Alles staat afgegrendeld. Daniël Pardijs zit rustig achterover; "Als het goed is, heb ik weinig te doen." Hij is de crisismanager en werkt voor Crowd Care en eigenlijk zit zijn werk er al op. De laatste weken was hij intensief betrokken bij de voorbereidingen. Waar komt het publiek binnen? Waar rijdt het verkeer? En welke scenario's lopen we af als het misgaat? Naast hem zit de politie, TSC Crowd Management (beveiliging van het evenemententerrein), de brandweer, de medische dienst (ambulance) en de gemeente. Allemaal in één ruimte. Het scherm waarop de 112-melden staan, blijft leeg en er is een directe verbinding met de tv-regie. Dan komt de scherpte er wel in De tv-ploeg is druk bezig met hun repetitie, maar verder gebeurt er nog weinig. Daniël zegt: "Ik ben een soort achterwacht. Als het echt misgaat, houd ik het overzicht en zorg voor coördinatie tussen alle diensten." Hij vervult dus de sleutelrol om alle diensten snel en efficiënt samen te laten werken, maar je ziet Daniël wel meekijken; voorkomen is beter dan genezen. De repetitie verloopt goed, zoals we zien op het interne beeld van de tv-ploeg. Je voelt de spanning oplopen. "Ja, dan komt de scherpte er wel in. Je bent eigenlijk altijd wel scherp en blijft de hele tijd de tijdslijn aflopen. Dat is in ieder geval wat ik doe. Ik probeer de hele tijd een half uur tot een uur vooruit te kijken. Wat gebeurt er en wat moet ik nu al doen om straks een probleem te voorkomen? Ik ben niet zenuwachtig, maar wel scherp. Ik heb een gezonde wedstrijdspanning, denk ik. Zoals een topsporter ook aan een wedstrijd begint." Zoals een topsporter ook aan een wedstrijd begint. Startonderbreker Malik (veiligheidscoördinator) werkt ook voor Crowd Care en bemoeit zich actief met de operatie. Kleine incidenten moet Malik oplossen, zoals een witte bus die midden op de processieroute staat en een blokkade vormt voor de camerabeelden. Zeist Handhaving komt even binnenlopen: "Moeten we slepen?" De bus is van de drummer, zo blijkt uit navraag, hij haalt hem weg. Ook staat er een grote shovel in de weg. Malik zegt: „We krijgen de startonderbreker er niet af." Malik en Daniël gaan polshoogte nemen op het evenemententerrein en het lukt iemand om het apparaat toch aan de praat te krijgen, zodat het verreden kan worden. Demonstrant in het publiek Terug in de meldkamer, er verschijnen een paar demonstranten met een vlag. De tv-regisseur ziet dit niet als onderdeel van zijn show. Moeten we die niet wegsturen? "Nee," zegt Daniël, "dat doen we niet zomaar. Ook hier zijn protocollen voor. Demonstreren is een groot recht, ook op een besloten evenemententerrein. Die sturen we dus niet zomaar weg, tenzij het een gevaar vormt voor de openbare orde. En dat zijn ze niet.” Malik krijgt een seintje van Mediawater TV: de repetitie is klaar en het publiek mag naar binnen. TSC Crowd Management loopt naar de hekken, een lange sliert bezoekers wacht bij het toegangshek. De ervaring van TSC komt hier om de hoek kijken. Het publiek wordt rustig lopend het terrein op gedirigeerd. Een mevrouw met haar zoon probeert er tussenuit te glippen om de beste plek vooraan te bemachtigen. Daar wordt ze vriendelijk op gecorrigeerd; iedereen moet netjes in de rij blijven. Snel loopt het vol rond het podium. We zien op het interne tv-beeld een kleurenbalk; de lijn met Hilversum wordt getest en net voor het Journaal begint de aankondiging van The Passion. Hoog risico evenement Het is druk in de meldkamer, er is veel mankracht ingezet. Overal zie je de jassen van beveiliging TSC Crowd Management lopen, veel politie maar ook agenten in burger. Is dit niet een tikkeltje overdreven? Daniël zegt: "Voor veiligheidsmensen zoals mij en Malik is dit prachtig, want eigenlijk kun je hier wel spreken van een hoog risico evenement. Dat komt doordat we een combinatie hebben van live-tv, religieus getint en vrij toegankelijk, dus we weten niet hoeveel mensen er komen. Het heeft een relatief open karakter, omdat dat ook echt expliciet de wens is van de organisatie. Dus ja, er worden veiligheidsmaatregelen genomen. Tegelijkertijd moet het een open karakter behouden." Tegelijkertijd moet het een open karakter behouden De demonstrant is klaar met zijn statement en we zien de vlag verdwijnen in een Actiontas; hij gaat tevreden naar huis. Maar inmiddels ontstaat er een opstootje met een man met een baard en een goudwit gewaad. Hij is geen onderdeel van de show, maar zou dat wel willen, hij raakt in een hevige discussie met een paar agenten, zijn vuist gaat onrustig omhoog. Malik zoomt met zijn robotcamera goed in op de situatie. Wie is deze man en welk gevaar kan hij vormen? Over enkele minuten begint de grote liveshow. Het witte kruis wordt al ergens opgesteld in Zeist en Anita Witzier leest nog even snel haar tekst door. De politie probeert deze excentrieke man te kalmeren, maar dat lijkt best lastig. Ik vraag me af, wie kan je beter op zo'n figuur afsturen: de politie of een beveiliger? Een politiepak straalt meer autoriteit uit? Daniël: "Dat klopt, maar wij merken dat een politiepak soms ook averechts kan werken en dat een TSC Crowd Management-beveiliger daardoor sneller contact maakt en de situatie kan de-escaleren." Live De uitzending begint en een drone vliegt over het kasteel van Zeist naar het hoofdpodium. Het witte kruis wordt gedragen door de straten van Zeist. De stemmen verzachten in de meldkamer van The Passion. De man in het witte gewaad is tot rust gekomen. Alles lijkt goed te gaan, en Daniël is in zijn element. "Ja, dat klopt. En dat is ook het leuke aan dit project, dat meerdere activiteiten gelijktijdig zijn. Dus de processie loopt gelijktijdig met de activiteiten op het plein. Er zijn meerdere aandachtsgebieden." 10.000 bezoekers genieten van de show in Zeist en ruim 2 miljoen mensen volgen de tv-show vanuit hun huiskamers. Als het eindnummer wordt ingezet kijken de dames van communicatie Zeist tevreden naar het toestel. Ze zijn hier geboren en getogen en hun dorp is prachtig in beeld gekomen. Wat een mooie avond.
- Gastles en bezoek Ziggo Dome voor Albeda College
Op 7 februari 2024 heeft Ruud van Buren vanuit Crowd Care, eerste- en tweedejaars studenten Internationale Event and Marketing Studies van het Albeda uit Rotterdam een gastles gegeven in de Ziggo Dome. Zoals Petra Kroon van Albeda College schreef: “Ruud van Buren van MOJO Concerts deelde daar zijn expertise tijdens een inspirerende gastles over Health and Safety, met de focus op crowd control. Ruud weet onze studenten ieder jaar te boeien tijdens gastlessen met levendige praktijkvoorbeelden. De evenementen van Mojo Concerts zijn natuurlijk herkenbaar en spreken tot de verbeelding van onze studenten. Het was niet alleen enorm interessant, maar ook ontzettend leerzaam en leuk! Een grote verrassing was de exclusieve rondleiding verzorgd door Emile Rietveld van Ziggo Dome, zowel voor als achter de schermen van onze host locatie. Een unieke ervaring voor onze studenten! Ruud en Emile, namens Souhaila C. en mijzelf maar vooral de studenten, willen we jullie hartelijk bedanken voor deze fantastische gelegenheid! Zo bereiden we studenten voor op een toekomst in de evenementenwereld, waarbij we de brug slaan tussen onderwijs en bedrijfsleven. Met deze waardevolle connectie bouwen we gezamenlijk aan een veelbelovende toekomst voor de event talenten van de toekomst.” Het is altijd weer een feest om dit elk jaar te mogen doen en dit keer in de mooiste zaal van NL, de Ziggo Dome. Hoop de studenten te hebben kunnen inspireren en dat ze deze ssessie mee kunnen nemen in hun verdere carrière. Vanuit Crowd Care ook dank aan Emile & de Ziggo Dome voor de gastvrijheid!
- YES Group Presentatie op Eurosonic Noorderslag
Tijdens Eurosonic Noorderslag heeft Ruud van Buren als onderdeel van de YES Group Seminar een presentatie gegeven over “Last Mile Management with early arrivals of (young) audience.” De YES Group is de Event Safety Group van Yourope, waarin veel Europese festivals lid van zijn. Eén keer per jaar komen ze bij elkaar, tijdens een 2-daags seminar als onderdeel van Eurosonic Noorderslag, om elkaar te informeren en te inspireren over evenementenveiligheid. Tijdens deze presentatie ging Ruud verder in op het organiseren en uitvoeren van het operationele stuk, wanneer grote groepen fans al vroeg oplijnen voor de ingang van een evenement. Hij vertelde over de ervaringen uit het verleden en hoe deze vertaald zijn in de operatie heden ten dagen bij evenementen van MOJO Concerts. Het is altijd leuk om het nieuwe jaar te beginnen met vakgenoten uit Europa en te sparren over de uitdagingen bij onze evenementen.
- Workshops bij Politie Rotterdam-Rijnmond en MOJO Concerts
Onlangs hebben Gerard van Duykeren, Ruud van Buren en Daniël Pardijs diverse workshops voorzien namens Crowd Care. Specifieke onderwerpen als Risico-Analyse, Introductie Crowd Management en Entreeproces & Barrierconstructies zijn aan de orde gekomen. Enthousiaste deelnemers met een basiskennis van evenementenveiligheid waardoor het interactieve sessies werden!