top of page

D-Day in Zeist: The Passion

ZEIST Het is D-day in de meldkamer van The Passion van Zeist. Er is maandenlang toegewerkt naar deze dag en iedereen is voorbereid op het onbekende, het onverwachte. De dames van communicatie Zeist kijken gespannen naar de monitor van het interne-signaal van de tv-uitzending. De klok slaat 17.00 uur, de generale repetitie voor de grote live-uitzending begint. 


Malik & Daniël van Crowd Care
"Als het goed is, heb ik weinig te doen."

We bevinden ons niet in de tv-regiekamer maar in een speciaal gebouwde meldkamer in het gemeentehuis. Ook hier komen camerabeelden van het evenemententerrein binnen, maar deze registreren niet de artiesten maar de omgeving en het publiek, dat overigens nog afwezig is. Alles staat afgegrendeld. Daniël Pardijs zit rustig achterover; "Als het goed is, heb ik weinig te doen." Hij is de crisismanager en werkt voor Crowd Care en eigenlijk zit zijn werk er al op. De laatste weken was hij intensief betrokken bij de voorbereidingen. Waar komt het publiek binnen? Waar rijdt het verkeer? En welke scenario's lopen we af als het misgaat? Naast hem zit de politie, TSC Crowd Management (beveiliging van het evenemententerrein), de brandweer, de medische dienst (ambulance) en de gemeente. Allemaal in één ruimte. Het scherm waarop de 112-melden staan, blijft leeg en er is een directe verbinding met de tv-regie. 


Tijdelijke control room in stadhuis Zeist

Dan komt de scherpte er wel in

De tv-ploeg is druk bezig met hun repetitie, maar verder gebeurt er nog weinig. Daniël zegt: "Ik ben een soort achterwacht. Als het echt misgaat, houd ik het overzicht en zorg voor coördinatie tussen alle diensten." Hij vervult dus de sleutelrol om alle diensten snel en efficiënt samen te laten werken, maar je ziet Daniël wel meekijken; voorkomen is beter dan genezen. De repetitie verloopt goed, zoals we zien op het interne beeld van de tv-ploeg. Je voelt de spanning oplopen. "Ja, dan komt de scherpte er wel in. Je bent eigenlijk altijd wel scherp en blijft de hele tijd de tijdslijn aflopen. Dat is in ieder geval wat ik doe. Ik probeer de hele tijd een half uur tot een uur vooruit te kijken. Wat gebeurt er en wat moet ik nu al doen om straks een probleem te voorkomen? Ik ben niet zenuwachtig, maar wel scherp. Ik heb een gezonde wedstrijdspanning, denk ik. Zoals een topsporter ook aan een wedstrijd begint."

Zoals een topsporter ook aan een wedstrijd begint.

Startonderbreker

Malik (veiligheidscoördinator) werkt ook voor Crowd Care en bemoeit zich actief met de operatie. Kleine incidenten moet Malik oplossen, zoals een witte bus die midden op de processieroute staat en een blokkade vormt voor de camerabeelden. Zeist Handhaving komt even binnenlopen: "Moeten we slepen?" De bus is van de drummer, zo blijkt uit navraag, hij haalt hem weg. Ook staat er een grote shovel in de weg. Malik zegt: „We krijgen de startonderbreker er niet af." Malik en Daniël gaan polshoogte nemen op het evenemententerrein en het lukt iemand om het apparaat toch aan de praat te krijgen, zodat het verreden kan worden.



Demonstrant in het publiek

Terug in de meldkamer, er verschijnen een paar demonstranten met een vlag. De tv-regisseur ziet dit niet als onderdeel van zijn show. Moeten we die niet wegsturen? "Nee," zegt Daniël, "dat doen we niet zomaar. Ook hier zijn protocollen voor. Demonstreren is een groot recht, ook op een besloten evenemententerrein. Die sturen we dus niet zomaar weg, tenzij het een gevaar vormt voor de openbare orde. En dat zijn ze niet.” Malik krijgt een seintje van Mediawater TV: de repetitie is klaar en het publiek mag naar binnen. TSC Crowd Management loopt naar de hekken, een lange sliert bezoekers wacht bij het toegangshek. De ervaring van TSC komt hier om de hoek kijken. Het publiek wordt rustig lopend het terrein op gedirigeerd. Een mevrouw met haar zoon probeert er tussenuit te glippen om de beste plek vooraan te bemachtigen. Daar wordt ze vriendelijk op gecorrigeerd; iedereen moet netjes in de rij blijven. Snel loopt het vol rond het podium. We zien op het interne tv-beeld een kleurenbalk; de lijn met Hilversum wordt getest en net voor het Journaal begint de aankondiging van The Passion.



Hoog risico evenement

Het is druk in de meldkamer, er is veel mankracht ingezet. Overal zie je de jassen van beveiliging TSC Crowd Management lopen, veel politie maar ook agenten in burger. Is dit niet een tikkeltje overdreven? Daniël zegt: "Voor veiligheidsmensen zoals mij en Malik is dit prachtig, want eigenlijk kun je hier wel spreken van een hoog risico evenement. Dat komt doordat we een combinatie hebben van live-tv, religieus getint en vrij toegankelijk, dus we weten niet hoeveel mensen er komen. Het heeft een relatief open karakter, omdat dat ook echt expliciet de wens is van de organisatie. Dus ja, er worden veiligheidsmaatregelen genomen. Tegelijkertijd moet het een open karakter behouden."

Tegelijkertijd moet het een open karakter behouden

De demonstrant is klaar met zijn statement en we zien de vlag verdwijnen in een Actiontas; hij gaat tevreden naar huis. Maar inmiddels ontstaat er een opstootje met een man met een baard en een goudwit gewaad. Hij is geen onderdeel van de show, maar zou dat wel willen, hij raakt in een hevige discussie met een paar agenten, zijn vuist gaat onrustig omhoog. Malik zoomt met zijn robotcamera goed in op de situatie. Wie is deze man en welk gevaar kan hij vormen? Over enkele minuten begint de grote liveshow. Het witte kruis wordt al ergens opgesteld in Zeist en Anita Witzier leest nog even snel haar tekst door. 

De politie probeert deze excentrieke man te kalmeren, maar dat lijkt best lastig. Ik vraag me af, wie kan je beter op zo'n figuur afsturen: de politie of een beveiliger? Een politiepak straalt meer autoriteit uit? Daniël: "Dat klopt, maar wij merken dat een politiepak soms ook averechts kan werken en dat een TSC Crowd Management-beveiliger daardoor sneller contact maakt en de situatie kan de-escaleren."



Live

De uitzending begint en een drone vliegt over het kasteel van Zeist naar het hoofdpodium. Het witte kruis wordt gedragen door de straten van Zeist. De stemmen verzachten in de meldkamer van The Passion. De man in het witte gewaad is tot rust gekomen. Alles lijkt goed te gaan, en Daniël is in zijn element. "Ja, dat klopt. En dat is ook het leuke aan dit project, dat meerdere activiteiten gelijktijdig zijn. Dus de processie loopt gelijktijdig met de activiteiten op het plein. Er zijn meerdere aandachtsgebieden."

10.000 bezoekers genieten van de show in Zeist en ruim 2 miljoen mensen volgen de tv-show vanuit hun huiskamers. Als het eindnummer wordt ingezet kijken de dames van communicatie Zeist tevreden naar het toestel. Ze zijn hier geboren en getogen en hun dorp is prachtig in beeld gekomen. Wat een mooie avond.


10.000 man publiek bij The Passion in Zeist




764 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page